Blås grönt!

Efter positiv respons förra året upprepar vi initiativet ”Blås Grönt” även denna skolavslutning! Blås grönt är en kampanj för alla ungdomar i Åsele kommun födda 2011 och upp till den dagen de har fyllt 18 år. Syftet är förebygga och minska problem kopplat till alkohol genom att uppmuntra ungdomar att avstå alkohol i samband med skolavslutningen – vilket är det tillfälle som flest ungdomar i Åsele kommun uppger att de gör sin alkoholdebut.

Blås grönt går till så att en vårdnadshavare/ansvarig vuxen till ungdomen fyller i att sitt barn/ungdom vill delta i Blås grönt via denna e-tjänst, där uppges ungdomens namn och ålder samt vårdnadshavares namn och telefonnummer. De som deltar får blåsa i en alkometer vid två klockslag i början och i slutet av kvällen. Inblåsningen sker mellan ca 20.30-21.30 och utblåsningen sker mellan 22.30-23.00. När ungdomen har blåst skickas resultatet vidare till vårdnadshavarens telefon eller mejl. Om barnet/ungdomen inte kommer till utblåsningen så meddelas vårdnadshavaren även om detta.

In-och utblåsning i alkomätaren kommer att genomföras på hembygdsområdet.
De som blåser grönt vid båda tillfällena under kvällen har chans att vinna priser!

Anmäl ditt barns deltagande via vår E-tjänst

Blås grönt äger rum torsdagen den 13 juni 2024.