Stora Läspriset tilldelas Fredrika och Trehörningsjö

I fredags besökte vi bokmässan i Göteborg och tilldelas ett pris som, precis som Väckbokenpriset, bygger på Fredrikabygdens engagemang och tillgång till bibliotek. Vi har blivit utvalda av Sällskapet för folkundervisningens befrämjande (SFUB) och Lärarstiftelsen, som är de ansvariga för Stora Läspriset.

Mer information här https://www.sfub.se/stora-laspriset/

Detta pris är en bekräftelse på att det finns de som har förstått att det inte handlar om antal eller storlek eller avstånd. En kvalitativ verksamhet bör uppmärksammas, få utvecklas och vara betydelsefull för hela Sverige, oavsett var verksamheten befinner sig.

Detta pris ger oss ekonomiskt utrymme att sprudla. Vi vill skapa en tsunami av läslust som tar sig in i varje vrå av samhället, som når alla åldrar och som lyfter läsandets glädje på alla språk. Läsning måste få ta plats! Både Fredrika och Trehörningsjö har underbara samarbeten med biblioteken, förskolorna, andra glesbygsskolor och inte minst våra närsamhällen.

Vi är mycket stolta och glada över detta pris, inte minst för att vi vet att fantasin och empatin utvecklas genom läsning. Och är det något som vi behöver oavsett var vi bor eller hur gamla vi är, så är det just fantasi och empati.

Katarina Henriksson och Josefin Öberg

@byaboktok på Instagram