Nätsmart online föreläsning till dig med barn på nätet

Hej alla viktiga vuxna,

Här kommer information om vår kostnadsfria digitala föreläsning NÄTSMART! ”Till alla viktiga vuxna runt om kring barn i hela Västerbotten”.

När/tid: 28/5 kl 12.00-13.00 eller 29/5 kl 18.00-19.00

Rädda Barnen, Friends och Umeåpolis bjuder in alla viktiga vuxna till digitalföreläsning om Nätsmart. I föreläsningen går vi igenom viktiga aspekter för att skapa trygghet till våra barn på nätet.  Vi behöver öka medvetenheten och kunskapen om grooming, mobbing, nätvåld, sexuellövergrepp och andra extremt kränkande handlingar som våra kan barn utsättas för på nätet. Många vårdnadshavare och viktiga vuxna vill veta mer, önskar få mer stöd och information. Därför har vi på Rädda Barnen tagit fram denna föreläsning tillsammans med Umeåpolis och Friends som är finansierad av LF Västerbotten, för att hjälpa dig som behöver stöd och kunskap i att stötta, vägleda och för att ställa lagom krav på barnen.

Det är aldrig barns ansvar att stoppa övergrepp, barn behöver modiga vuxna!

Anmälan:

Alla anmäler sig via QR kod eller länk som ni finner i affischen nedan, sista anmälningsdag är 24/5–2024.

Direktänk till anmälan:

Länk till föreläsningen skickas dagen innan till er mejladress.

Blås grönt!

Efter positiv respons förra året upprepar vi initiativet ”Blås Grönt” även denna skolavslutning! Blås grönt är en kampanj för alla ungdomar i Åsele kommun födda 2011 och upp till den dagen de har fyllt 18 år. Syftet är förebygga och minska problem kopplat till alkohol genom att uppmuntra ungdomar att avstå alkohol i samband med skolavslutningen – vilket är det tillfälle som flest ungdomar i Åsele kommun uppger att de gör sin alkoholdebut.

Blås grönt går till så att en vårdnadshavare/ansvarig vuxen till ungdomen fyller i att sitt barn/ungdom vill delta i Blås grönt via denna e-tjänst, där uppges ungdomens namn och ålder samt vårdnadshavares namn och telefonnummer. De som deltar får blåsa i en alkometer vid två klockslag i början och i slutet av kvällen. Inblåsningen sker mellan ca 20.30-21.30 och utblåsningen sker mellan 22.30-23.00. När ungdomen har blåst skickas resultatet vidare till vårdnadshavarens telefon eller mejl. Om barnet/ungdomen inte kommer till utblåsningen så meddelas vårdnadshavaren även om detta.

In-och utblåsning i alkomätaren kommer att genomföras på hembygdsområdet.
De som blåser grönt vid båda tillfällena under kvällen har chans att vinna priser!

Anmäl ditt barns deltagande via vår E-tjänst

Blås grönt äger rum torsdagen den 13 juni 2024.

Tack!

Tack till Åsele Kraft som sponsrat skolan med åkmadrasser till elevernas stora glädje och lärarnas…

Zandra Ahlqvist Vapsjo Asele SWEDEN