Vi lär oss om forntiden

Åk 3 har lärt sig om forntiden och hade utflykt till Vitterhuset i torsdags. Tänk att dessa klippformationer skapades av isen under den senaste istiden för ca. 15 000 år sedan! Visste du att isen var 3 km tjock på sina håll?

Vi åkte buss till Östernoret och hoppade av bussen vid grusvägen in till Vitterhuset. Det tog 13 minuter att gå den sträckan. När vi kom fram gjorde de vuxna upp en eld och eleverna läste sina bänkböcker.

Sedan samlades alla i grottan och lyssnade till högläsning. Vi är i slutet av vår bok “Mysteriet på Hester Hill”, som är skriven av Kristina Ohlsson. Den är spännande!

Efter läsningen delade vi in oss i två grupper och gick den spännande och utmanande hinderbanan. Alla klarade sig oskadda!

När vi kom ner igen var det dags för lunch. Vi fick potatis och kycklingkorv och alla var jättehungriga.

Efter lunch fikade vi och sedan var det fri lek och upptäcktsfärd. Det fanns tjock is kvar i björngrottan! (Vi såg ingen björn, tur eller?…)

Senare skrev alla elever en sida i sin dagbok och vi påbörjade vandringen tillbaka till stora vägen där bussen väntade på oss.

En fin dag med glada elever och vuxna! Inga mygg fanns det heller!