SKADEGÖRELSE

Det har kommit till Barn och Utbildnings kännedom att skadegörelse skett på Hellströms buss, sträcka Hällaström-Åsele (skolskjuts) – Linje 48 Åsele -Vilhelmina.

Händelse 1 är polisanmäld och händelse 2 är utredd och klar.

Det är sorgligt att detta händer och vi uppmanar alla vårdnadshavare att prata med sina barn/ungdomar om att vara rädda om saker och inte förstöra. Samt vill vi rikta en uppmaning att prata om användandet av kniv (vilket vi tror har använts i första händelsen) det är inte ok att bära kniv på sig på bussen och sedan i skolan, vi har bestämmelser i Sverige om hantering av knivar och den säger att det är förbjudet.

Det är förbjudet att ha knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats om inte innehavet är befogat.

Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.

/Skolledningen