månadsarkiv: mars 2020

Stöld på skolan

En surroundförstärkare, modell Pioneer VSX-534, som är kopplad till dator och projektor för att hantera ljud och bild har blivit stulet från ett klassrum här på skolan.
Om någon vet något om detta hör av er till skolan på 0941 – 141 00

Detta är 5:e stölden vi haft sedan HT-19 där det försvunnit både datorer, kameror, projektorer m.m.
Polisanmälan har gjorts vid varje stöld.

/Skolledningen

Flera tecken på samhällsspridning av covid-19 i Sverige

PUBLICERAT 10 MARS 2020

Folkhälsomyndigheten ser tecken på samhällsspridning i Region Stockholm och i Västra Götalandsregionen. Samhällsspridning i hela landet ser myndigheten inte, men risknivån höjs nu till den högsta – mycket hög risk för samhällsspridning i Sverige. Alla med symtom på luftvägsinfektion, även lindriga, uppmanas nu att avstå sociala kontakter som riskerar att sprida smitta.

Läget innebär att det är viktigt att var och en med symtom, även milda begränsar sociala kontakter där smitta riskerar att överföras. Det gäller både i arbetslivet och i privatlivet och kan bidra till att minska spridningens omfattning.

Särskilt viktigt är att de som arbetar inom äldreomsorg och vård av äldre inte går till jobbet om de får symtom på luftvägsinfektion. Anhöriga bör också undvika onödiga besök på sjukhus och äldreboenden, och aldrig göra ett besök om man har luftvägssymtom. Att undvika onödiga besök skyddar de mest sårbara.

Riskbedömningen är gjord utifrån den nuvarande situationen i Sverige och världen. Den är inte en prognos inför framtiden utan en bedömning över läget just nu.