År 9: PÅ FLYKT 11/10

Under tisdagen 11/10 deltar eleverna i år nio i Röda korsets rollspel PÅ FLYKT. Rollspelet är en del av Västerbottens Museums skolprogram för år nio och gymnasiet.

Om rollspelet:

Varför tvingas människor fly? Hur många flyktingar kommer till Sverige och vilka får stanna? Vad är asyl?  I dag pågår ungefär 30 väpnade konflikter runtom i världen och mer än 60 miljoner människor beräknas vara på flykt. En liten del av dessa människor tar sig hela vägen till Sverige, men vad händer sen? I rollspelet ”På flykt” får eleverna prova på olika situationer som kan uppstå om man måste fly från sitt land och uppleva de svåra beslut man tvingas ta ställning till.

Rollspelet är framtaget av Röda Korsets ungdomsförbund utifrån berättelser från människor som varit på flykt. Det är utformat för att göra siffror, information och mänskliga rättigheter till någonting som känns i magen. Rollspelet ger möjligheter till eftertanke och egna reflektioner om hur det kan vara att befinna sig på flykt. Programmet avslutas med information och diskussion kring migrationsströmmar i världen och belyser frågan om asyl som en mänsklig rättighet.