Uppdatering angående smittläget inom barn- och utbildning

Uppdatering angående smittläget inom barn- och utbildnings verksamheter: Totalt har 9 elever i Åsele konstaterats med covid-19. Det är elever som inte befunnit sig på skolan under veckan, utan ingår i de familjer som suttit i hushållskarantän sedan förra veckan.

Info från Region Västerbotten: Smittspridningen i Västerbottens län är just nu hög. Det är viktigt att vi alla följer de råd som finns.

➡️ Umgås med få människor.
➡️ Res inte, varken inom eller utanför länet. Undvik alla onödiga resor. Om du måste resa är det viktigt att du gör det på ett säkert sätt genom att du begränsar nya kontakter så mycket som möjligt.
➡️ Håll avstånd. Både inomhus och utomhus.
➡️ Arbeta hemifrån om det går.
➡️ Tvätta händerna. Ofta.
➡️ Använd munskydd när det rekommenderas.

➡️ Stanna hemma när du är sjuk och testa dig om du har symtom. Det gäller även om du är vaccinerad mot covid-19.

– Det är viktigt att alla följer råden för att bromsa smittspridningen i Västerbotten, tillsammans kan vi rädda liv. Det är inte läge att slappna av någonstans, säger Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

Tillsammans bromsar vi smittan!